آموزش انواع آناستاموز های گوارشی با مدل ساده

آناستاموزها از جمله پیچیده ترین مباحث برای دانشجوهای اتاق عمل و بعضا جراحیه
ونیازمند اینه که چندین بار تکرار بشن تا یاد گرفته بشن
اما اینجا با استفاده از مدل سعی کردم که به شکل ساده ای توضیحشون بدم
آناستاموز به معنی چسبوندن دو ساختار لوله ای به همدیگه اس
مثلا قسمتی از روده به هر دلیلی آسیب دیده حالا بخایم قسمت آسیب دیده رو خارج کنیم اون دو انتهای روده که میمونه رو به هم وصل میکنیم ، این وصل کردن رو میگیم آناستاموز
انواع آناستاموز هایی که اینجا شرح داده شدن
بیلروت یک
بیلروت دو
رو ان وای (بای پس معده)
جی پاچ در گاسترکتومی
چی پاچ در پروکتوکولکتومی
با دیدن این ویدیو درک بهتری نسبت به عمل های جراحی که حضور پیدا میکنید خواهید داشت.

 

((شرح عمل در پایین متن))

 

مشاهده در آپارات

 

 

 

مشاهده در یوتیوب

 

 

اینم یک نمونه جراحی که داخلش از این آناستاموز ها استفاده شده

آموزش جراحی برداشت معده (ساب توتال گاسترکتومی) با دوبله فارسی

 

آموزش انواع اناستوموز جراحی*

بیلروت ۱

بیلروت ۲

رو ان وای (بای پس معده )

آناستوموز  یعنی اتصال دادن دو ساختار لوله ای شکل (عروق-روده-معده و..)

آناستوموز اند تو اند  هنگامی که قطر دو بوله یک اندازه باشد و انتهای دو لوله را به هم وصل کنند .

آناستوموز ساید تو اند

هنگامی که قطر دو لوله با هم یکی نباشد ساید یا کنار یک لوله را به انتهای دیگری آناستوموز میدهند  مثل آناستوموز ایلئوم به کولون.

در آناستوموز ساید تو ساید هم کنار دو لوله را به هم آناستوموز میدهند.

در آناستوموز روده کوچک یا بزرگ قبل از کات کردن آن قسمت مورد نظر کلمپ روده ای میزنند دو تا این طرف و دوتا آن طرف  که بعد از کات کردن محتویات داخل روده که استریل نیستن به داخل شکم نریزد و باعث عفونت و پریتونیت نشود. برای آناستوموز عروق ها را هم باید ببندند و کات کنند .  بعداز آناستوموز دو قسمت  مزو آنها را هم میبندند با نخ ویکریل ۰/۳

 

اندیکاسیون های رزکشن روده : هیرشپرونگ-آنومالی های بچه ها -کولیت اولسرتیو-آی بی دی -پولیپ های روده-کنسر ها -زخم های روده ای -تومور ها و …

باید بعداز انجام آناستوموز  چک وبررسی کرد که اندازه آن تنگ نباشد و محتویات گوارشی به راحتی رد شوند و انسداد رخ ندهد و همچنین از عوارض آناستوموز ها فیل -فیستول-لیک-ایسکمی و…

 

*بیلروت یک* گسترودئودنوستومی

آناستوموز معده به دئودنوم  (اند تو اند)قسمتی از معده کات شده و باقی مانده آن را به ایتدای دئودنوم وصل میکنند ،اند معده را به اند دئودنوم وصل میکنند.

 

*بیلروت دو* گستروژژونوستومی

آناستوموز معده به ژژونوم.

قسمتی از معده و ابتدای دئودنوم کات شده  و هرچه از معده باقی مانده را به کنار ژژونوم آناستوموز میدهند.اند معده تو ساید ژژونوم.

(در این آناستوموز دئودنوم را نمیکشند به سمت بالا به خاطر چسبندگی های اطراف و عروق و مجرا هایی که به آن ریخته میشود مول مجرای پانکراس پس دئودنوم سرجایش میماند و ژژونوم را میکشند بالا.

از عوارض آناستوموز بیلروت دو ممکن است سندروم دامپینگ باشد تخلیه معده به صورت ناگهانی داخل روده ها.

برای اینکه عوارض دامپینگ رو کم کنند ژژونوژژونوستومی را انجام میدهند (ژژونوم رو روی خودش آناستوموز میدهند)

 

*رو ان وای Ro-en-y*

آناستوموز رو ان وای  روش خوبی است چون عوارض بیلروت دو را ندارد (گستروژژونوستومی+دئودنوژژونوستومی) هنگامی که ژژونوم را به معده آناستوموز میدهند دئودنوم به ایتدای ژژونوم وصل نیست اومده پایین تر و به کنار ژژونوم وصل شده.

در *بیلروت دو* معده را از دئودنوم جدا میکنند ،دئودنوم را کات و و یک سرش رو میبندند وادامه سر دیگرش هم ژژونوم است . اینجا ژژونوم کات نشد فقط میاد به سمت بالا و ساید آن با اند معده آناستوموز داد.

در *رو ان وای * معده ازدئودنوم جدا شده و یک سر دئودنوم را میبندم و سر دیگرش را هم از ژژونوم جدا میکنند و میبندن و ژژونوم کات شده را میبرند بالا و به معده آناستوموز میدهند و سر دئودنوم را دوباره به ساید ژژونوم وصل میکنند .

*بای پس by pass*

ایجاد یک راه فرعی برای کسانی که میخواهند کنند . همان رو ان وای است ولی با معده کاری ندارند قسمت پروگزیمال یا ابتدایی معده که به ازوفاگ یا مری وصل است را کات میکنند و ژژونوم را از دئودنوم کات کرده و به بالا میبرن و به انتهای مری آناستوموز میدهند و بعد دوباره دئودنوم را به ساید ژژونوم آناستوموز میدهند .(همان حالت رو ان وای است ولی معده از مدار خارج شده غذا که از مری میاید میریزد به ژژونوم.

 

در توتال گسترکتومی کل معده برداشته میشود و اگرغذا مستقیم از مری به ژژونوم ریخته شود کار گوارشی روی آن انجام نمیشود در نتیجه ژژونوم را روی خودش دور میززند و به خودش آناستوموز میدهند شییه یک معده موقت .

 

*جی پاچ J-pouch*

برای توتال گاسترکتومی و توتال کولکتومی(زمانی که میخواهند کل کولون رو بردارن از ایلئوم جی پاچ را انجام میدهند ایلئوم را روی خودش دور میزنند و به خودش آناستوموز میدهند و یه رکتوم برای بیمار درست میکنند و آن را به باقی مانده آنال وصل میکنند تا بتواند مدفوع را برای بیمار نگه دارد.

نخی که برای آناستوموز استفاه میشود نخ ویکریل یا PDS است .برای روده و کولون از PDSیا ویکریل ۰/۳ یا ۰/۲ و برای بچه ها ۰/۵ یا ۰/۶ استفاده میشود .

با تشکر از خانم مریم صحبتی

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۸

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سجاد فتح‌الهی وب‌سایت
با سلام؛ بنده سجاد فتح‌الهی کارشناس ارشد اتاق عمل هستم. سوالی داشتید لطفا توی کامنت ها بپرسید،قطعا پاسخ خواهم داد. استفاده از همه مطالب وبسایت با ذکر منبع "رایگان".
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
‌..

نیاز داشتم سپاسگزارم از مطالبتون خیلی عالی بودش

زهرا

چقدر خوبه که این سایت هست هرجا گیر میکنم میام اینجا حتی اگه وقت نداشته باشم حداقل شرح عمل رو که هست میخونم مرسی استاد واقعا عالی هستین

همایون

عالی بود استاد عزیز واقعا مطالب رو کامل و به صورت گیرایی تدریس میکنید

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x